چه کسی آنلاین است؟

ما 68 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

Warning: file_exists() [function.file-exists]: open_basedir restriction in effect. File(/media/k2/categories/94.jpg) is not within the allowed path(s): (/home3/royeshir:/usr/lib/php:/usr/php4/lib/php:/usr/local/lib/php:/usr/local/php4/lib/php:/tmp) in /home3/royeshir/public_html/templates/jm_news3/html/com_k2/templates/default/category.php on line 0
معرفتی

معرفتی (8)

این یک متن نمونه می باشد برای مشاهده ی نحوه ی نمایش مطالب در قالب . شما می توانید این متن را با مراجعه به مدیریت جوملای سایت ویرایش و یا حذف نمایید .

?نکات قابل توجه در این آیه :در داستان زندگى حضرت يوسف، آيات و نشانه هاى زيادى از قدرت نمايى خداوند به چشم مى خورد كه هر كدام از آنها مايه ى عبرت و پند براى اهل تحقيق و جستجو است؛ از آن جمله است: ۱. خواب پر راز و رمز حضرت يوسف.۲. علم تعبير خواب.۳. تشخيص و اطلاع يافتن يعقوب از آينده فرزند خود.۴. در چاه بودن و آسيب نديدن.۵. نابينا شدن و دوباره بينا شدن حضرت يعقوب عليه السلام.۶. قعر چاه و اوج جاه.۷. زندان رفتن و به حكومت رسيدن.۸. پاك بودن و تهمت ناپاكى شنيدن.۹. فراق و وصال.۱۰. بردگى و پادشاهى.۱۱. زندان براى فرار از گناه.۱۲. بزرگوارى و عفو سريع برادران خطاكار.
?در كنار اين نشانه ها، سؤال هايى قابل طرح است كه پاسخ هر كدام روشنگر راه زندگانى است؛?چگونه حسادت، انسان را به برادركشى مى كشاند؟!?چگونه ده نفر در يك خيانت، هم رأى و هم داستان مى شوند؟!✅چگونه يوسف با بزرگوارى از مجازات برادران خيانتكار خود، صرف نظر مى كند؟!✅چگونه انسان با ياد خدا، زندان را بر لذّت گناه ترجيح مى دهد؟
?اين سوره، در زمانى نازل شد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در محاصره شديد اقتصادى و اجتماعى قرار گرفته بود و اين داستان براى حضرت، مايه ى دلدارى شد كه اى پيامبر! اگر بعضى بستگانت ايمان نياوردند ناراحت مباش، برادران يوسف او را به چاه انداختند!.
?برگرفته از تفسیر نور

یکشنبه, 19 آذر 1396 ساعت 06:12

رویش_قرآنی

تدبری در سوره یوسف

قالَ يَا بُنَيَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُواْ لَكَ كَيْداً إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (5)قالَ يَا بُنَيَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُواْ لَكَ كَيْداً إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (5)
در مقابل همه ی نعمت ها ، بلااستثنا مشکلات و موانعی هست. مثل آفات مرتبط با نعمت ها ، ناشکری ، از دست رفتن آن ها ، حسادت ها ، مکر و حیله ها ، ناامیدی ها ، بی توجهی ها ، کوچک شمردن نعمت ها و... .در این آیه میبینیم که حضرت یعقوب(ع) با شنیدن خواب بسیار زیبا و ارزشمند و بشارت بخش حضرت یوسف (ع) بلا فاصله به فکر حفظ آن نعمت و جلوگیری از مشکلات احتمالی می افتد . و فرزندش را از تعریف خواب به برادرانش منع می کند ، مبادا در اثر حسادت و ... حضرت یوسف (ع) به دردسر افتد و نعمت الهی به خطر افتد.
در ادامه به یک نکته کلی اشاره میکند که نه فقط کید برادران و بلکه تمامی مشکلات و موانع را به آن وسیله متذکر می شود.آری بزرگترین مشکل در مقابل نعمت ها ، دشمنی شیطان است که به آشکارا ، تهدید بزرگ برای انسان به شمار می آید که تمام تلاشش را برای دشمنی ، و نه فقط در خفا بلکه به عیان و آشکارا انجام خواهد داد تا به هر وسیله و طریق ممکن انسان را ناکام بگذارد.?شیطان تاب نمی آورد که ببیند انسان متنعم از نعمت های الهی گردد و سعی خواهد کرد آن نعمت را تبدیل به نقمت کند.
مهدی باقری

یکشنبه, 19 آذر 1396 ساعت 06:06

رویش_اعتقادی

تاریخ انقضای اسلام

. برخی بر این باورند که احکام و تعالیم اسلام برای 1400 سال گذشته است و بدرد بشر قرن 21 نمی خورد و نمی تواند پاسخ گوی نیازهای وی باشد. بشر امروزی تغییر کرده و به رشد و پیشرفت رسیده. به عبارت دیگر، دین اسلام تاریخ مصرفی داشت که آن هم دیگر به انقضا رسیده.
-در پاسخ این عده، باید پرسید منظور شما از تغییر بشر و جوامع بشری چیست؟ آیا بشر تغییر ماهیت داده و اساسا بشر امروزی غیر از بشردیروز است؟ همانند آب که قبل از بخار شدن تحت قوانین مایعات بود و پس از آن دیگر قوانین مایعات بر آن جاری نیست، چون ماهیت آن تغییر پیدا کرده؟روشن است که بشر امروز با همه تغییراتی که در زندگی خود ایجاد کرده، همان بشر 1400 سال گذشته است. -مگر انسان ها با وجود همه تفاوت ها در فرهنگ و نژاد و... دارای ذات و فطرتی واحد نیستند؟ مگر انسان ها در نیاز های اساسی همانند نیست؟ آیا در طول تاریخ، بشری و جود داشته که گرسنگی و تشنگی نداشته باشد و احتیاجی به خواب پیدا نکند؟ آیا در طول تاریخ، بشری وجود داشته که حس محبت و دشمنی نداشته باشد؟ یا بدنبال کمال و زیبایی نباشد؟ یا بدنبال رفاه و آرامش نرود؟ و ...بنابراین بشر با وجود تمامی تفاوت ها و تغییرها دارای ذات و فطریات مشترک است و نیاز های اساسی وی تغییر نمی کند.از سوی دیگر اسلام ادعا دارد که قوانین و تعالیم او مطابق با فطرت بشری است.حال اگر ثبات ذاتی و فطری آدمی را قبول کنیم و آموزه های دینی را مطابق فطرت بشری بدانیم، باز می توانیم برای این دین، تاریخ انقضاء تعیین کنیم و آن را ناظر به انسان های خاص در مقطعی خاص از زندگی بشر بدانیم؟?البته از آنجا که اسلام ادعای جامعیت و جاودانگی دارد، تغییرات زندگی بشر را نادیده نگرفته و با وضع قوانین ثانوی که با تغییر شرائط، آن ها هم تغییرمی کنند و با باز گذاشتن راه فقاهت و اجتهاد، پاسخگوی تغییرات حیات بشری بوده است.با این بیان بنظر میرسد دیگر توجیهی برای تاریخ انقضا داشتن اصل اسلام باقی نمی ماند.
مجید نقی لو

من گاهى در كار سنگين رسول عظيم، محمد مصطفى، آنچنان مسحور مى‏ شوم، كه خيال مى ‏كنم در خواب اين همه بيدارى را و بصيرت را و رفعت را ديده ‏ام، چگونه از ميان آنهايى كه ناچار با دست خود، گور عزيزان خود را مى ‏كندند، وسعت صدر و ظرفيت روح و ظرافت برخوردى را بيرون مى ‏آورد، كه امروز در سرزمين رفاه و هنگام وفور هم نمى‏ توان اين همه وسعت كه هيچ، حتّى مقدارى ظرفيت و ظرافت را از آنها توقع داشت، كه لااقل برادران خودشان را به دست دشمنشان نسپارند و زير پاى خوك‏هاى مهاجم نيفكنند و قربانى يهود نسازند.من گاهى در كار سنگين رسول عظيم، محمد مصطفى، آنچنان مسحور مى‏ شوم، كه خيال مى ‏كنم در خواب اين همه بيدارى را و بصيرت را و رفعت را ديده ‏ام، چگونه از ميان آنهايى كه ناچار با دست خود، گور عزيزان خود را مى ‏كندند، وسعت صدر و ظرفيت روح و ظرافت برخوردى را بيرون مى ‏آورد، كه امروز در سرزمين رفاه و هنگام وفور هم نمى‏ توان اين همه وسعت كه هيچ، حتّى مقدارى ظرفيت و ظرافت را از آنها توقع داشت، كه لااقل برادران خودشان را به دست دشمنشان نسپارند و زير پاى خوك‏هاى مهاجم نيفكنند و قربانى يهود نسازند.
راستى چگونه محمد در كوير، آن گل‏ها را پروريد؟ گل‏هايى كه از خار انگيزه ‏هاى شخصى كه هيچ از غضب قومى و قبيله‏ اى كه هيچ، حتّى از شوق بهشت و ترس آتش هم رها شده بودند و از بندگى و تجارت، به #آزادگى رسيده‏ بودند.

درسهايى از انقلاب(قيام)، ص: 154

دسته بندی انسان ها مطلب ویژه
یکشنبه, 14 آبان 1396 ساعت 09:33

رویش_اخلاقی

دسته بندی انسان ها

انسان‌ها سه گروه هستند: نسان‌ها سه گروه هستند: 
1⃣ گروه اول نه ایمان دارند و نه عمل،
کسانی که دوست دارند خوشبخت باشند اما فقط آرزو می‌کنند و هیچ تلاشی برای رسیدن به مقصد نمی‌کنند. نه گوش شنوایی برای حق و حقیقت دارند و نه از همت بالایی برخوردارند. انسان‌های سست عنصری که دنبال خوشی و تفریح هستند و این دنیا را فقط تفرجگاه می‌دانند. تا جوانند سعی و تلاششان لذت بردن است و وقتی پیر شدند کارشان حسرت خوردن ایام جوانی است  .
? خوب به اطرافیان خود بنگرید. نمونه این افراد در میان اقوام و دوست و آشنا و محل کار کم نیستند. هدفی ندارند جز لذت مداری؛ و هر چیز را با چشم لذت می‌بینند  .
✅ این معنای آرزویی است که حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: آرزویی که اندک‌اندک به خیال و توهم می‌پیوندد. این گروه نه ایمان دارند و نه عمل.
 
2⃣ گروه دوم ایمان و عمل ناقص دارند
کسانی هستند که موفقیت و سعادت و خوشبختی را دوست دارند. پله‌های تلاش و عمل را هم یکی در میان طی می‌کنند اما ناقص. نمره ایمان و اعتقاد و عملشان 10 است و در کارنامه عملشان گاهی تجدید هم دارند  .
این گروه هم هیچ گاه به مقصد نمی‌رسند، نه هدفمندی دارند، نه برنامه‌ریزی. نمازشان را یکی در میان قضا می‌کنند. به پای عمل به دین که می‌رسند جا می‌زنند و انگار بیشتر خودشان را گول می‌زنند. نه فقط در دین بلکه در کارهای دنیایی نیز ناموفق هستند. در درس خواندن توانا نیستند و نمرات درسیشان ضعیف است، یک روز خیلی زرنگ هستند و روز بعد حس ندارند  .
مانند بیماری که برای مداوا پیش طبیب می‌رود. طبیب برای او نسخه می‌پیچد؛ و داروهایی را با زمان و نوع معین به او می‌دهد و از او می‌خواهد هر کدام را سر وقت و درست بخورد. بیمار هیچ مراقبت و دقتی برای خوردن داروهای خود نمی‌کند و به همین دلیل درمان نمی‌شود. وقتی مجدداً پیش همان طبیب حاذق می‌رود دکتر از او می‌پرسد: آیا داروهایت را به موقع خوردی؟ به دروغ می‌گوید: آری. حال شما بگویید این بیمار در واقع به چه کسی دروغ می‌گوید؟ سر چه کسی را به اصطلاح امروزی‌ها کلاه می‌گذارد؟ و به چه کسی ضرر و آسیب می‌زند؟
? پرونده اعمال بسیاری از ما در این دنیا همین گونه است. عمل ناقص و ایمان ضعیف مرکب همواری نیست که ما را به خوشبختی در دنیا و آخرت برساند. به همین علت لنگان لنگان مسیر را طی می‌کنیم. 
3⃣ اما گروه سوم ؛ هم ایمان دارند و هم عمل
گروهی که حضرت علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه به عنوان متقین از آن‌ها نام می‌برد و عاشقانه گویی داستان خودش را برای همه بیان می‌کند اینان برای رسیدن به هدفشان مصمم هستند آنچنان که با اراده‌های آهنینشان کوه‌ها را از جا می‌کند.
✅ همت الرجال تقطع الجبال : همت مردان کوه‌های بلند را قطعه قطعه می‌کند .
عملشان کامل است، برنامه‌ریزی دارند و پیروزی نتیجه حتمی آنان است و صد در صد به مقصد می‌رسند.
❇️ در نتیجه اینان یاوران پر اقتدار مهدی صاحب‌الزمان عج هستند تو گویی کوه‌ها پیش اینان سر خم می‌کنند، وقتی نامشان می‌آید فرشتگان در عرش الهی درود و رحمت می‌فرستد؛ و سوارکاران مرکب سعادتند.اینان شاگردان واقعی اهل‌بیت معصوم (علیهم السلام) هستند. کارنامه ایمان و عملشان عالی است تو گویی امام زمان عج پای پرونده اعمالشان را شخصاً امضا زده است آری وجود مقدس امام خمینی (ره) و مرحوم حضرت ایة الله بهجت نمونه های گران بهای این گروهند.
علی محمدی

طرح انس با سوره یوسف (ع) مطلب ویژه
دوشنبه, 01 آبان 1396 ساعت 08:47

طرح انس با سوره یوسف (ع)

 

امام صادق علیه السلام فرموده اند: «هرکس این سوره را در شب ها یا روزها تلاوت کند خداوند در روز قیامت او را در حالی مبعوث می کند که جمالش مانند حضرت یوسف علیه السلام زیباست و ترس و بی تابی در قیامت به او نمی رسد و از بندگان شایسته و خوب خداوند خواهد بود.»به لطف خداوند بنا داریم مدتی با سوره مبارکه یوسف انس داشته باشیم و به تدبر در مورد آیات این سوره بپردازیم.پیشنهادی که به عزیزان داریم این است که برای قرائت و تدبر این سوره طرح هایی که به ذهنشان می رسد به ما ارسال فرمایند و همچنین نتایج مطالعات خود در باره این سوره را در قالب مطالب کوتاه جهت قرار دادن در کانال در اختیار ما قرار دهند.در طول اجرای این طرح سعی خواهیم کرد با تلاوت و تدبر در مورد آیاتی از این سوره ، خود را از نعمت انس با قرآن کریم بهره مند سازیم . لذا خواهشمندیم دوستان قبل از مطالعه مطالب ما آیاتی از این سوره مبارکه را همراه با ترجمه و شرح آن قرائت فرمایند.منتظر مطالب بعدی ما با عنوان♥️ "انس با سوره یوسف (ع)" ? در کانال رویش 57       باشید.مهدی باقری

 

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family