چه کسی آنلاین است؟

ما 23 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

Warning: file_exists() [function.file-exists]: open_basedir restriction in effect. File(/media/k2/categories/94.jpg) is not within the allowed path(s): (/home3/royeshir:/usr/lib/php:/usr/php4/lib/php:/usr/local/lib/php:/usr/local/php4/lib/php:/tmp) in /home3/royeshir/public_html/templates/jm_news3/html/com_k2/templates/default/category.php on line 0
معرفتی

معرفتی (8)

این یک متن نمونه می باشد برای مشاهده ی نحوه ی نمایش مطالب در قالب . شما می توانید این متن را با مراجعه به مدیریت جوملای سایت ویرایش و یا حذف نمایید .

#از آموزه های زیبایی که در تعالیم اسلامی جلوه گری می کند، آموزه «شفاعت» است. یعنی یک مسلمان معتقد است که در آغاز حیات اخروی و در هنگامه روشن شدن تکلیف آدمی که آیا اهل بهشت و رضوان الهی است و یا اهل دوزخ و غضب الهی؛ افرادی هستند که او می تواند از شفاعت آن ها بهره مند گشته و به سعادت نائل آید.سخن در باب شفاعت فراوان است. از قبیل «چگونگی»، «شرائط بهره مندی» «شفاعت کنندگان» و ... . اما نکته ای که بنظر میرسد کمتر به آن توجه شده و از زیبائی آن کاسته است، تصوری است که از ماهیت چنین آموزه ای می توان داشت. پندار عموم مردم از شفاعت چیزی در حد «میانجیگری» و «واسطه گری» است. یعنی شافعان در روز جزا واسطه بین ما و خداوند شده و آمرزش گناهان ما را از در گاه الهی خواستارند.اما اگر به معنای واژه شفاعت خصوصا ریشه آن در کتب لغت اصیل مراجعه کنیم و از کاربرد این واژه در میان اعراب بادیه نشین که منبع اعتبار معانی لغات عربی فصیح هستند آگاه شویم، به تصوری بسیار زیباتر و عمیق تر دست پیدا خواهیم کرد.وقتی شخصی قصد ورود به قبیله ای را داشت که خطراتی در آن  قبیله متوجه او بود، ابتدا از رئیس قبیله در خواست می کرد که او را در کنار خود قرار دهد و اعلام کند که او منتسب به رئیس قبیله است. تا بواسطه این انتساب، فرد میهمان در سایه امنیت او قرار گیرد و در امان بماند. عرب اصیل این کار را «شفاعت» و چنین رئیسی را «شافع» می نامید. با این نگاه آموزه شفاعت معنایی بس زیباتر و لطیف تر پیدا می کند. اینکه افرادی در قیامت شافع هستند و آدمی می تواند از شفاعت ایشان بهره مند گردد به این معناست که با توجه به جایگاه والا و موقعیت منحصر به فردی که این اشخاص دارند می توانند با منتسب کردن مومنان به خودشان، ایشان را در سایه امنیت خود قرار دهند و از هول و هراس آن عرصه هولناک در امان نگهدارند. چنین تصوری پاسخ گوی بسیاری از شبهاتی خواهد بود که در این حوزه مطرح شده اند. مثل بهره مندان از شفاعت که با این نگاه کسانی خواهند بود که در این عالم واقعا منتسب به آنها باشد.حال با خود بیاندیشیم که این تصور از مفهوم شفاعت کجا؟ و تصور واسطه گری کجا؟

نویسنده :مجید نقی لو

مقام معظم رهبری: محرم در دوران انقلاب‚ بامحرمهای قبل از انقلاب و دوران عمر ما و قبل از ما‚ متفاوت است. این محرمها‚محرمهایی است که در آن‚ معنا و روح و جهتگیری‚ واضح و محسوس است.

ویژگی های عزاداری امام حسین(ع) در بیانات مقام معظم رهبری:

اوّلین ویژگی باید این باشد که چنین مجالسی، محبّت به اهل بیت علیهم السّلام را زیاد کنند. چون رابطه عاطفی، یک رابطه بسیار ذی قیمت است. شما، روحانیون، باید کاری کنید که محبّت شرکت کنندگان در مجالس مذکور، روزبه روز نسبت به حسین بن علی علیه السّلام، خاندان پیغمبر و مناشی ء معرفت الهی، بیشتر شود. اگر شما خدای ناکرده، در مجالس مذکور وضعی را به وجود آورید که مستمع یا فرد بیرون از آن فضا، از لحاظ عاطفی به اهل بیت علیهم السلام نزدیک نشد، بلکه احساس دوری و بیزاری کرد، نه فقط چنین مجالسی فاقد یکی از بزرگترین فواید خود شده، بلکه به یک معنا، مضّر هم بوده است.

دومین ویژگی ای که باید در این مجالس به وجود آید، این است که مردم نسبت به اصل حادثه عاشورا، معرفت روشنتر و واضحتری پیدا کنند. این طور نباشد که ما در مجلس حسین بن علی علیه السّلام، به منبر برویم یا سخنرانی کنیم، اما موضوع سخنرانی، حضّار آن مجلس، اعم از جوان و غیرجوان و زن و مردِ اهل فکر و تأمّل را - که امروز در جامعه ما بسیارند و این از برکات انقلاب است - به این فکر فرو ببرد که «ما به این مجلس آمدیم و گریه ای هم کردیم؛ اما برای چه؟ قضیه چه بود؟ چرا باید برای امام حسین علیه السلام گریه کرد؟ اصلاً چرا امام حسین علیه السلام به کربلا آمد و عاشورا را به وجود آورد؟» بنابراین، به عنوان منبری یا سخنران، باید به موضوعاتی بپردازید که جوابگوی چنین سؤالاتی باشد.

سومین ویژگی لازم در این مجالس، افزایش ایمان و معرفت دینی در مردم است. در چنین مجالسی باید از دین، نکاتی عنوان شود که موجب ایمان و معرفتِ بیشتر در مستمع ومخاطب گردد. یعنی سخنرانان و منبریها، یک موعظه درست، یک حدیث صحیح، بخشی از تاریخ آموزنده درست، تفسیرِ آیه ای از قرآن یا مطلبی از یک عالم و دانشمندِ بزرگ اسلامی را در بیانات خود بگنجانند و به سمع شرکت کنندگان در این مجالس برسانند. [1]

قوی کردن نگاه عاطفی لازمه عزاداری:

امام(ره) با ظرافت‚ آن تصور غلط روشنفکرمآبانه قبل از پیروزی انقلاب را که در برهه یی از زمان رایج بود‚ از بین بردند. ایشان‚ جهتگیری سیاسی مترقی انقلابی را با جهتگیری عاطفی در قضیه عاشورا پیوند و گره زدند و روضه خوانی و ذکر مصیبت را احیا کردند و فهماندند که این‚ یک کار زاید و تجملاتی و قدیمی و منسوخ در جامعه ما نیست‚ بلکه لازم است و یاد امام حسین و ذکر مصیبت و بیان فضایل آن بزرگوار -چه به صورت روضه خوانی و چه به شکل مراسم عزاداری گوناگون- باید به شکل رایج و معمول و گریه آور و عاطفه برانگیز و تکان دهنده دلها‚ در بین مردم ما باشد و از آنچه که هست‚ قویتر هم بشود. ایشان‚ بارها بر این مطلب تاکید می کردند و عملا هم خودشان وارد می شدند.

 اثر محسوس محرم در زندگی ما:

محرم دوران انقلاب‚ بامحرمهای قبل از انقلاب و دوران عمر ما و قبل از ما‚ متفاوت است. این محرمها‚محرمهایی است که در آن‚ معنا و روح و جهتگیری‚ واضح و محسوس است. ما نتایج محرم را در زندگی خود می بینیم. حکومت و حاکمیت واعلای کلمه اسلام و ایجاد امید به برکت اسلام در دل مستضعفان عالم‚ آثار محرم است.[2]

درس های محرم: 

درس از محرم فقط به معنی کشته شدن نیست.:در ایام محرم و صفر‚ ملت عزیز ما‚ باید روح حماسه را‚ روح عاشورایی را‚ روح نترسیدن از دشمن را‚ روح توکل به خدا را‚ روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را‚ در خودشان تقویت کنند‚ و از امام حسین‚ علیه السلام‚ مدد بگیرند. مجالس عزاداری برای این است که دلهای مارا با حسین بن علی‚ علیه السلام‚ و اهداف آن بزرگوار نزدیک و آشنا کند. یک عده ی کج فهم نگویند که امام حسین‚ علیه السلام‚ شکست خورد. یک عده ی کج فهم نگویند که راه امام حسین‚ علیه السلام‚ معنایش این است که همه ی ملت ایران کشته شوند. کدام انسان نادانی‚ چنین حرفی را ممکن است بزند.‚ یک ملت از حسین بن علی‚ علیه السلام‚ باید درس بگیرد. یعنی از دشمن نترسد‚ به خود متکی باشد‚ به خدای خود توکل کند.[3]

سه ویزگی مهم قیام امام حسین (ع) از دیدگاه رهبری(مد ظله العالی)

1-از اوّل تا آخر حادثه عاشورا به یک معنی نصف روز بوده، به یک معنی دو شبانه روز بوده [است]… شما ببینید این نصف روز حادثه چه قدر در تاریخ ما برکت کرده و تا امروز هم زنده و الهام بخش است… در تاریخ تشیع، بلکه در تاریخ انقلاب های ضدظلم در اسلام ـ ولو از طرف غیر شیعیان ـ حادثه کربلا به صورت درخشان و نمایان اثربخش بوده… من هیچ حادثه ای را در تاریخ نمی شناسم که با فداکاری آن نصف روز قابل مقایسه باشد.

2-در زیارتی از زیارت های امام حسین علیه السلام که در روز اربعین خوانده می شود جمله ای بسیار پر معنی وجود دارد و آن این است: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فیک لِیَسْتَفیدَ عِبادَکَ مِنْ الجَهالَه». فلسفه فداکاری حسین بن علی علیه السلام در این جمله گنجانده شده است. زائر [امام حسین علیه السلام ] به خدای متعال عرض می کند که این بنده تو، این حسین تو، خون خود را نثار کرد تا مردم را از جهالت نجات بدهد و [از] «حیْرهُ الضَّلالَهِ»؛ [هم چنین تلاش کرد] مردم را از سرگردانی و حیرتی که در گم راهی است نجات بدهد…

3-هرچه درباره مسئله عاشورا و قیام حسینی بیشتر فکر کنیم باز هم این قضیه در ابعاد مختلف دارای کشش و گنجایش اندیشیدن و بیان کردن است. هرچه بیشتر درباره این قیام عظیم فکر کنیم، ممکن است حقایق تازه ای بیابیم.[4]

محرم و نکاتی آموزنده در کلام رهبری:

عاشورا اسلام را زنده نگه داشته است.

نهضت حسینی با شهادت جان گرفت و نهضت عظیم کربلای خونین ملت ایران تداوم همان راه است.

-عاشورا صحنه‌ای کامل از زندگی اسلامی یک انسان است.

عاشورا یک مانور تاریخی سیاسی است که ملت ما زنده نگه داشته است.

-خاطره شهادت سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین (ع) و 72تن از یاران مکتب سرخ کربلا را باید زنده نگه داشت.

-ثمره خون حسین(ع) به صورت نهال انقلاب اسلامی در سرزمین ما به بار نشسته است.

ا به برکت نهضت امام حسین(ع) و حفظ فرهنگ آن توانستیم نظام اسلامی را در جامعه‌مان بوجود آوردیم.

-روح نهضت ما و جهت گیری کلی و پشتوانه پیروزی آن, همین توجه به حضرت اباعبدالله (ع) و مسایل مربوط به عاشورا بود.

-عاشورا به ما درس می‌دهد که برای حفظ دین باید فداکاری کرد و در راه قرآن از همه چیز گذشت.

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family